Søg på siderne...

Klint WebDesign - Logo
Mobile First betyder snart al indeksering kun til mobil indeks

Mobile-First
mobile first


I mange år indekserede Google alle hjemmesider til desktop browsere. Men efterhånden som flere og flere brugte deres mobil til at søge på internettet, begyndte Google også at indeksere alle hjemmesider til mobil browsere. I den forbindelse oplyste de, at mobilvenlige hjemmesider ville opnå bedre placeringer i på Google, når der blev søgt fra en mobil. Det blev af mange kaldt "Mobile First".

mobile first


Hvad betyder "Mobile First"?

"Mobile First" betyder, at Google rangerer de enkelte søgeresultater efter, hvordan hver enkelt hjemmeside vises i en mobil browser. Ikke mobilvenlige hjemmesider opnår således dårligere placeringer på deres søgemaskine i modsætning til tidligere, hvor rangeringen har været baseret både på desktop- og mobil browsere afhængig af den enkelte brugers enhed mobil eller desktop.

Når "Mobile First" bliver implementeret i løbet af 2018, vil det være det eneste grundlag for rangering af søgeresultaterne på Google. Når det sker, er det kun resultaerne på mobil browsere, der tæller.


"Mobile First" får nu en helt ny betydning

Google priorirerer brugernes adfærd over stort set alt andet. Og langt de fleste søgninger på internettet foretages fra en smartphone. Derfor har Google valgt at søgeresultaterne fremover skal rangeres efter, hvordan en hjemmeside bliver vist i en mobil browser i stedet for som hidtil i en almindelig browser. Og de er i fuld gang med at rulle deres nye algoritme "Mobile First" ud. Det er ikke noget som sker hen over natten. Men mange vil helt sikkert opleve udsving i deres placering i Google's søgeresultater. Derfor er det overordentligt vigtigt, at alle hjemmesider vises optimalt på smartphones.

Vi forventer, at det sker her i løbet af 2018


"Ikke mobilvenlige" sider

På konkrete spørgsmål, om de vil straffe "ikke mobilvenlige" hjemmesider, svarer Google, at de ikke straffer dem. Men da mobilvenlige sider klarer sig bedre ved indeksering til en mobil browser, vil placeringerne for ikke mobilvenlige sider helt sikkert blive dårligere på både mobil og desktop.


Mange mobilvenlige sider har mindre indhold

Hvis dine mobilvenlige sider har mindre indhold end desktop siderne, har du grund til at være nervøs, når "Mobile First" bliver rullet ud, fordi det til den tid - lige om snart, er det kun mobil versionen, som bliver indekseret

Google har længe anbefalet, at der bør være samme indhold på siderne i begge versioner. Men for at give brugerne den bedste oplevelse, kan man tilpasse visningen af indholdet, så brugerne får den bedste oplevelse ligegyldigt, hvilken enhed de bruger, når de søger på internettet. Det kræver naturligvis, at det "framework", som der ligger bag indholdet på siderne, kan håndtere indhold og koder, så du kan nøjes med en hjemmeside til alle enheder - også selv om udsnittet på en mobil er meget mindre end på en desktop skærm.


Hvad sker der med Dine placeringer på Google?

Google forventer ikke, at der sker store udsving i søgeresultaterne. Men selvom der er mange andre faktorer, som har indflydelse på de enkelte siders placering i søgeresultaterne, vil der helt sikkert være mange, som får en overraskelse, når "Mobile First" er rullet ud. I Danmark er vi langt fremme i forhold til brugen af internettet, så det er ingen overraskelse, hvis vi bliver et af de første områder, hvor vi får "Mobile First" at føle.


Hvordan ser Google dine sider ved mobilvisning?

Der er flere muligheder, men Google Search Console er den bedste måde at tjekke det på. Der kan du finde en "Googlebot-simulator", der kan crawle dine sider. Når hver enkelt side er crawlet, kan du se, hvordan Google ser den.

Hvis det er for langhåret, kan du starte med at teste din side på Google - "Test how mobile-friendly your site is"


Negligerer dit webbureau "Mobile First"?

Hvis dit webbureau negligerer "Mobile First", skal du nok se dig om efter et andet. Det er kun et spørgsmål om tid om, hvornår alle hjemmesider kun bliver indekseret til mobilvisning. Derfor bør alle tage det 100% alvorligt. Vi har tidligere set hjemmesider, som ikke lever op til Google's anbefalinger pludseligt dykker voldsomt i søgeresultaterne.

Undgå Hackere Både indhold, side og evt. udvidelser skal holdes opdateret

Alt for mange glemmer at holde fokus på den løbende opdatering. Lad os klare det sure arbejde, så Dine medarbejdere kan gøre det, som de er bedst til

Det bedste framework - Vertex, fra Shape5

Vi bruger det professionelle framework Vertex fra Shape5, fordi det lever op til såvel Joomlas som Googles "Best Practice" - og så er det let at arbejde med. Hvis du selv vil bestille en Template - Joomla eller WordPress, er du velkommen til at kontakte til os her...